مدیریت انرژی در کوره های ساخت گروه فنی مهندسی پویندگان

مدیریت انرژی

به طور متوسط بین 15 تا 28 درصد قیمت محصولات در صنایع مختلف را به طور مستقیم و غیر مستقیم هزینه‌های حامل‌های انرژی تشکیل می‌دهد. از طرفی با توجه به محدودیت‌های منابع انرژی‌های فسیلی و بحث جنبه‌های محیط زیستی ناشی از مصارف انرژی، اهمیت موضوع مدیریت انرژی در سالهای اخیر افزایش یافته است.

با توجه به این موارد بحث مدیریت انرژی در صنایع از اهمیت بالایی برخوردار شده است. هدف در مدیریت انرژی بهبود عملکرد انرژی ( energy performance ) می‌باشد نه الزاما کاهش مصرف. در سیستم‌های مدیریت انرژی با بهبود کارایی و کاربری انرژی تلاش می‌شود که این عملکردها به کاهش هزینه‌ها و کاهش گازهای گلخانه ای و سایر اثرات مخرب زیست محیطی منجر شود.

در صنایع یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های انرژی، کوره ها می‌باشند. کوره های پخت سرامیک با توجه به دمای بالای پخت و همچنین فرایند سرد کردن قطعات پس از پخت، بعد از کوره های ذوب آهن بیشترین مصرف انرژی را دارا می‌باشند.

مشعلهای کوره

همانطور که در بالا گفته شد فرایند پخت سرامیک که قطعه از دمای محیط به دمایی نزدیک به 1200 درجه سانتیگراد طی یک بازه زمانی چندین ساعته مشخص برده می شود و سپس با دمیدن هوا و سرد کردن قطعات به پایان می رسد. این فرایندی، انرژی بر و اجتناب ناپذیر می باشد. در گروه فنی مهندسی پویندگان تلاش شده است که با بهبود عملکرد عوامل دخیل در مصرف انرژی راندمان حرارتی را در کوره های خود افزایش دهد.

مدیریت مصرف گاز طبیعی

اولین و شاخص ترین مصرف‌کننده گاز در کوره، مشعل ها می‌باشند. این مجموعه از مشعلهای سرعت بالا Hi-velocity در کوره های تولیدی خود استفاده می‌نماید. این مشعلها از راندمان حرارتی بالایی برخوردار می‌باشند. در طراحی مدار گاز نیز با بکارگیری مکانیزم بالانس فشار، نسبت گاز و هوا در طول فرایند پخت کنترل می‌شود. با کنترل آن احتراقی کامل را در مشعلها ایجاد نماید و از اتلاف انرژی جلوگیری نماید.

مشعل گازی سرعت بالا HI-velocity

مشعل گازی سرعت بالا HI-velocity


مشعل گازی سرعت بالا HI-velocity

مشعل گازی سرعت بالا HI-velocity

نکته دیگر در بهبود راندمان حرارتی میزان اتلاف حرارت از بدنه کوره ها می‌باشد. این مجموعه با بکارگیری ترکیبی از انواع عایق‌ها و الیاف نسوز در دیواره‌ها و سقف کوره و آجرهای الومینایی سبک در پایین دیواره‌های کوره نرخ انتقال حرارت از جداره‌ها را به حداقل رسانده است. در نتیجه در بالاترین دمای پخت دمای بدنه از 80 درجه در نقاط مختلف تجاوز نمی‌نماید.

عایق کاری کوره

عایق کاری کوره

مدیریت مصرف انرژی الکتریکی

از طرفی در کوره های شاتل سرامیک از فن سانتریفیوژ برای تامین هوای احتراق و سرد شدن استفاده می‌شود. با توجه به ابعاد کوره ها معمولا این فن‌ها از توان الکتریکی بالایی برخوردار می باشند. در تمام طول فرایند پخت نیز روشن می‌باشند. در کوره های طراحی شده توسط گروه فنی مهندسی پویندگان از اینورتر برای کنترل دور موتور فن استفاده می‌شود. در مراحل مختلف پخت، متناسب با میزان هوای مورد نیاز کوره، دور فن به کمک برنامه کنترل می‌شود. در نتیجه مصرف برق کوره را می‌توان با تنظیم دقیق تا 50 درصد کاهش داد.

فن سانتریفیوژ کوره

فن سانتریفیوژ کوره

در کوره‌های شاتل طراحی شده در این گروه از سیستم کنترل PLC و نرم افزار مونیتورینگ قابل نصب بر روی رایانه استفاده شده است. در این نرم افزار می‌توان با تعریف سیکل پخت مناسب بر اساس نوع و میزان محصولات، بهترین عملکرد را با حداقل مصرف انرژی بدست آورد.

 

 

اخبار

چینی بهداشتیسرامیککورهمدیریت انرژیمشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *