بازیابی انرژی در دودکش کوره های شاتل پویندگان

بازیابی انرژی دودکش

پیرو بحث مدیریت انرژی که پیش از این در خصوص آن گفته شد در گروه فنی مهندسی پویندگان تلاش شده است در طراحی و ساخت کوره های شاتل تمام موارد در جهت بالابردن راندمان حرارتی کوره لحاظ گردد. با این وجود همانطور که توضیح داده شد فرایند پخت سرامیک انرژی بر بوده و حجم زیادی از حرارت از اگزوز کوره خارج می‌شود و با توجه به فرایند پخت و سردشدن قطعات امری اجتناب ناپذیر می‌باشد. در بحث انرژی یکی از نقاط بهبود، بازیابی انرژی خروجی از اگزوز کوره ها می‌باشد.

در بعضی از مراحل پخت دمای هوای خروجی کوره تا 1000 درجه سانتیگراد می‌رسد. اما در کوره‌های ساخت مجموعه پویندگان دمای اگزوز بین 300 تا 400 درجه سانتیگراد کنترل می شود. دلیل این امر نیز وجود سیستم کنترل اتوماتیک دمای اگزوز می‌باشد. این سیستم با توجه به دمای ارسالی از ترموکوپل پیش بینی شده در ورودی اگزوز، هوای خروجی کوره را با هوای سالن محل نصب کوره ترکیب می‌نماید تا دما درون اگزوز از 400 درجه تجاوز نکند. هدف از این کار جلوگیری از آسیب به بدنه دودکش و کنترل دمای هوای خروجی به جو می‌باشد.

سیستم کنترل دمای دودکش کوره

سیستم کنترل دمای دودکش کوره

بازیابی انرژی در دودکش

یکی از پیشنهادهای گروه فنی مهندسی پویندگان در کوره ها، بازیابی انرژی حرارتی هوای خروجی از کوره می‌باشد. این امر با نصب مبدل بر روی اگزوز برای گرم کردن هوا می‌باشد. در این سیستم در ابتدای اگزوز یک مبدل طراحی و نصب می‌گردد. این مبدل بدور بدنه اصلی اگزوز قرار دارد و درون آن با ایجاد یک مسیر مارپیچ، سطح انتقال حرارت افزایش می یابد. هوا بوسیله یک فن، درون مبدل به گردش درآمده و گرم شده و سپس از آن خارج می‌شود.

فن دمنده مبدل

فن دمنده مبدل حرارتی

با توجه به سیکل پخت کوره های شاتل که بین 18 تا 24 ساعت می‌باشد تقریبا در تمام طول پخت، از خرجی مبدل هوای گرم جهت استفاده وجود دارد. از این هوا می‌توان در خشک‌کن های قالب‌های گچی و یا قطعات ریخته‌گری و یا گرمایش سالنهای تولید استفاده نمود. این ابزار باعث کاهش مصرف انرژی در سایر بخشها و کاهش هزینه انرژی و بالارفتن شاخص انرژی کلی کارخانه گردد.

به کارگیری گرمای خروجی در خشک کن

 

 

اخبار

بازیابی انرژیچینی بهداشتیدودکشسرامیککورهمدیریت انرژیمشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *