طراحی و ساخت دستگاه ریخته گری فرنگی وال‌هنگ


 

دستگاه ریخته‌گری فرنگی وال هنگ

طراحی و ساخت دستگاه ویژه ریخته گری فرنگی های وال هنگ و دو تکه در گروه فنی مهندسی پویندگان انجام گرفته است. این دستگاه با رویکردی طراحی ساده با عملکرد بالا برای تولید فرنگی وال هنگ می‌باشد. این دستگاه از یک میز ریخته‌گری شیب دار (با شیب ثابت) تشکیل شده است. قالب ها بر روی آن قرار می‌گیرند. قالب ها بر روی کالسکه ها نصب می‌شوند. کالسکه ها در دو سایز بوده کالسکه های بزرگ در ابعاد 515 در 300 میلیمتر که کله‌گی قالب بر روی آن قرار می‌گیرد. قالب بوسیله چهار پیچ به آن متصل می‌شود. کالسکه کوچکتر به ابعاد 515 در 230  جهت قرار گیری بغلی قالبها می‌باشد.

قالب فرنگی به صورت معکوس ریخته‌گری می‌شود یعنی کاسه به سمت پایین و سیفون به سمت بالا می‌باشد. در این حالت پرشدن قالب از سمت کاسه صورت گیرد و بیشترین ضخامت در ریم فرنگی و کاسه تشکیل می شود. خط دوغاب و حفره های احتمالی در زیر قطعه تشکیل شود. موارد ذکر شده موجب بهبود قطعه نهایی خواهد شد.

مشخصات دستگاه:

در یک سمت میز، یک نگهدارنده ثابت و در سمت دیگر نگهدارنده متحرک می‌باشد که به وسیله یک جک پیچی قالبها را به هم می‌فشارد. در این سیستم کله گاوی پشت قالب بوسیله گیره های که در قالب پیش بینی شده بسته می‌شود. تهی قالب نیز به وسیله پیچهای متری که از زیر کالسکه کوچک بالا آمده بسته می‌شود. هر قالب بوسیله دو بازو مهار می‌شود.

در سمت مقابل میز ریخته‌گری یک میز جهت قرارگیری قطعات ریخته‌گری شده می‌باشد. بخش دیگر دستگاه، قطعه برگردان که بر روی ریلی در طول میزها قابل حرکت می‌باشد. این دستگاه دارای یک قفل کالسکه با اهرم دستی می‌باشد که حول محور خود دوران می‌یابد و یک شاسی اصلی که بر روی ریل حرکت می‌کند. یک کالسکه روان با قابلیت تنظیم ارتفاع برای حرکت قطعه بر روی شاسی می‌باشد.

طول میز ریخته گری                    30 متر(10 مدول سه متری)

میز نگهداری قطعات                    30 متر (5 مدول 6 متری)

تعداد قالب                                 38 عدد فرنگی وال هنگ

دستگاه قطعه برگردان                   1 عدد

کالسکه بزرگ                            38 عدد

کالسکه کوچک                         39 عدد

نگهدارنده ثابت قالب                   1 عدد

نگهدارنده متحرک قالب              1 عدد

عملکرد دستگاه:

سیستم کار بدین صورت می‌باشد که قالبها در کنار هم بسته شده و تک تک گیره های قالب توسط اپراتور با آچار محکم می‌شود. سپس فرایند ریخته‌گری انجام می‌شود. پس از پایان ریخته‌گری جک نگهدارنده متحرک را شل نموده و مهره گیره تهی قالب ها بوسیله آچار آزاد می گردد. بازو را از تهی چرخانده تا تهی قالب آزاد شود.

تک تک تهی قالب ها را پس از بازکردن گیره ها، توسط دو اپراتور از دو سمت دستگاه بوسیله دست به ترتیب بیرون آورده می‌شود. این قطعه روی بغلی قالب قرار میگیرد.

کله گاوی قالب و ماهیچه های اطراف سیفون نیز از پشت خارج می‌شود.

پس از اتمام این مرحله، نگهدارنده متحرک را آزاد کرده و بغلی قالب ها را از هم باز می‌نماییم.

حال قطعه برگردان را روبروی هر قالب آورده، بر روی کالسکه های بزرگ یک کشویی قرار دارد که بایستی درون قفل قطعه برگردان قرار گیرد.

پس از تنظیم آن قفل دستگاه را بوسیله اهرم آن محکم نموده. پس از آن یک سینی گچی به پشت قطعه قرار داده می شود.

حال قطعه به همراه کالسکه توسط اپراتورها دوران داده می‌شود تا قطعه به پشت( محل اتصال وال هنگ به دیوار) بر روی سینی گچی که بر روی کالسکه روان قطعه برگردان قرارداده شده قرار گیرد. ( این حرکت دورانی و قفل کردن می تواند برای قطعات سنگین به وسیله جک پنوماتیکی انجام گیرد.)

 حال در همان حالت که کالسکه قالب قرار دارد، قطعه را به سمت میز مقابل ریخته‌گری کشیده تا ماهیچه های کاسه آزاد شود.

بعد از آزاد شدن قطعه کالسکه را بر روی میز ریخته‌گری برگردانده و قفل کالسکه را آزاد می‌کنیم. قطعه را از روی کالسکه روان قطعه برگردان به روی میز منتقل می شود.

قطعه در اتمام کار به پشت روی سینی گچی بر روی میز قطعات قرار می گیرد.به همین روال تمام قطعات را از قالب خارج می‌نماییم. پس از پایان کار و بیرون آوردن تمام قطعات می توان قطعه را از روی سینی گچی به سینی چوبی انتقال داد.

مزایای این دستگاه:

مزایای این سیستم سادگی و عدم پیچیدگی تجهیزات، دستی بودن تمام فرآیند، ارزان بودن دستگاه، امکان ریخته‌گری فرنگی وال هنگ در حداقل فضا، ریخته‌گری معکوس قطعات، قرار دادن قطعه به پشت حین فرایند بیرون آوردن از قالب می‌باشد.

 

 

 

 

 

اخبار

Casting planetwall hang Water Closetدستگاه ریخته گری فرنگیوال هنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *