سیستمهای انتقال مواد


انتقال مواد در صنایع مختلف نقش بسیار مهمی در چرخه تولید دارد. با توجه به حالت مواد (جامد ، مایع و گاز ) روشهای متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. انتقال مواد ریزدانه به شکلهای پودر –کریستال و الیاف بیشتر مورد توجه است و در این مبحث به آنها می پردازیم.

مولفه های متعددی جهت انتخاب روش انتقال مد نظر قرار می گیرد که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فاصله انتقال
  • مشخصات فیزیکی مواد( ابعاد ذرات- چسبندگی- استحکام –دانسیته)
  • ظرفیت انتقال

با توجه به موارد فوق به معرفی  برخی از انواع سیستمهای انتقال مواد که در این مجموعه طراحی و ساخته می شود می پردازیم.

هاپر و فیدر

ذخیره سازی مواد در اول خطوط تولید و یا در مسیر تولید بسیار در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد بدین منظور از مخازن ذخیره به شکل استوانه یا مکعب مستطیل با شکل تحتانی مخروط یا هرم استفاده می گردد.

خروجی از هاپرها از تجهیزات متنوعی استفاده می گردد.از جمله فیدر رفت و برگشتی- روتاری ولو و فیدر اسکرو می باشد.

روتاری ولو

روتاری ولو یکی از تجهیزاتی است که جهت خروجی یکنواخت از هاپر هاو مخازن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین روتاری ولوبا خاصیت تله هوایی یا ایرلاک  به مواد اجازه عبور از یک تجهیز به تجهیز دیگر با فشار هوای متفاوت را می دهد و مانع از انتقال فشار بین آن دو می گرددو بدین جهت در تجهیزاتی مانند بگ فیلتر و سیکلونها استفاده وسیعی دارند.

کانوایرهای حلزونی

کانوایر حلزونی ، کانوایر مارپیچ و یا اسکروکانوایر  یکی ازساده ترین و متداول ترین  روشهای انتقال مواد است و برای مسافتهای کوتاه و سطوح صاف یا شیبدار به طور گسترده در صنایع غذایی ، شیمیایی و معدنی جهت انتقال مواد ریز دانه  کاربرد گسترده دارد.

ورودی و خروجی های چند گانه ، انتقال مواد با شیب زیاد و خاصیت مخلوط کردن مواد در حین انتقال  از دیگر خصوصیات این تجهیزات می باشند.

.

تسمه نقاله

 نوار نقاله به واسطه استهلاک کم و سادگی مکانیزم جهت انتقال ذرات و قطعات جامد در مسافتهای کوتاه و طولانی و همچنین شیب های کم و متوسط در صنایع مختلف به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد .

این تجهیزات از یک غلطک گرداننده ، غلطک گردنده ، تسمه نقاله ، غلطکهای هادی (هرز گرد) و سازه نگهدارنده تشکیل شده است. جهت انتقال مواد در شیبهای بیشتر از 20 درجه بایستی از تسمه لبه دار یا قاشقکی استفاده می گردد.

 

سیستم انتقال پنوماتیک

جهت انتقال ذرات به وسيله جريان‌ هوا  در مواردی که فاصله  بین دو نقطه انتقال طولانی و یا با تغییر مسیر همراه می باشد از روش انتقال پنوماتیک استفاده می گردد.

ازاین سیستم می‌توان جهت انتقال مواد پودری و گرانول و الیاف ریز در دامنه وسیع از اندازه و چگالی بهره گرفت.

بطور خلاصه این سیستم از چند مولفه مخزن جدایش، لوله انتقال ، بلوئر یا فن و فیدر تشکیل شده است. بر اساس موقعیت فن انتقال مواد در سه حالت فشار منفی ، مثبت  و ترکیب فشار منفی و مثبت انجام می‌گردد.

حالت فشارمنفی جهت طول فاصله انتقال کمتر از 300 متر و اختلاف ارتفاع حدود 20 متراستفاده می گردد. در این روش هوای درون لوله انتقال توسط بلوئر مکیده شده  و داخل لوله فشار منفی ایجاد می شود. از این روش جهت بارگیری سیلوها و مخازن ذخیره بیشتر استفاده می گردد.

حالت فشارمثبت جهت طول فاصله انتقال بیش از 300 متر استفاده می گردد.، در این روش هوای خروجی از بلوور یا فن به درون لوله انتقال تزریق شده (داخل لوله فشار مثبت است) و مواد مورد انتقال توسط روتاری ولو(Air lock) به درون جریان هوا وارد می شوند. از این روش بیشتر در موارد بارگیری در انتهای مسیر استفاده می‌گردد.

از  مزاياي این سیستم می توان به حذف تلفات مواد در حال انتقال، سادگی تجهیزات و تعمیرات ، انتقال در فواصل طولانی اشاره کرد.

کانوایرهای ارتعاشی (ویبره)

در این روش انتقال ذرات با پرتاب های کوچک متوالی صورت می گیرد و معمولا از سه قسمت  سینی نگهدارنده مواد ،  سیستم تعلیق و سیستم محرک ارتعاشات تشکیل شده است.

از این روش به واسطه سادگی و عدم برخورد انتقال دهنده با مواد، برای طولهای کوتاه، فیدر در مواد سازی و حوضچه های کریستال خروجی ازکوره ها استفاده می‌گردد.

 

 

صنعت مواد غذایی و شیمیایی

اسکرو کانوایرتسمه نقالهروتاری ولوسیستم انتقال مواد پنوماتیکفیدرکانوایرکانوایر ارتعاشیکانوایر پنوماتیککانوایر حلزونیهاپر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *