سیستم های غبارگیر (بگ فیلتر – سیکلون )

سیستم غبارگیر سیستمی است که به منظور افزایش کیفیت هوای خارج شده از فرایندهای صنعتی وتجاری استفاده می شود که از طریق جمع آوری غبارات و بازیابی آن و سایر آلوده­‌کننده‌های محیطی از جریان هوا و یا گاز عمل می‌نماید.

در این مجموعه جهت جداسازی غبار از هوای خروجی فرایندهای صنعتی، ترکیب سیکلون و بگ‌فیلتر را طراحی و تولید می‌نماید.

غبارگیر کیسه ای یا بگ فیلتر  (Bag filter)

این سیستم بعنوان یکی از پرطرفدار ترین انواع سیستم‌های غبارگیر صنعتی (فیلتراسیون صنعتی) شناخته می شود. بگ‌فیلتر در صنایعی همچون کارخانجات سیمان، ذوب آهن، کوره‌های ذوب فلزات، ریخته گری، صنایع غذایی و دارویی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تجربیات این سیستم قابلیت انطباق‌پذیری و مانور بالایی را از خود نشان می دهد. همچنین بعلت راندمان بالای کاری بسیار قابل اتکا می باشد. سیستم غبارگیر بگ‌فیلتر با نام های دیگری همچون غبارگیر کیسه‌ای یا غبارگیر خشک شناخته می‌شود.

سیستم غبارگیر کیسه‌ای دارای کاربرد بسیار فراوانی در محیط های صنعتی و در سیستم‌های تهویه صنعتی موضعی می‌باشند. بگ فیلترها از یک محفظه تشکیل شده‌است که فیلترهای کیسه ای درون آن قرار دارند. مکانیزم عمل بگ فیلتر بدین صورت است که بعد از خروجی آن یک فن سانتریفیوژ قرار داده و با مکش هوا باعث می شود هوای آلوده وارد محفظه‌ی آن شود. مسیر جریان هوا در درون محفظه به‌گونه‌ای است که هوای ورودی برای خارج شدن باید از سطح فیلترهای کیسه‌ای عبور نماید. با عبور هوا از فیلترهای کیسه‌ای گرد و غبار بر روی آن مانده و هوای تمیز از خروجی محفظه ی بگ فیلتر خارج می شود.

غبارگیر کیسه‌ای یا بگ فیلتر را اکثرا می‌توان تمیز نمود. بطور کلی پاکسازی این نوع از فیلترهای کیسه‌ای معمولا به سه روش زیر صورت می‌گیرد:

تکان دادن، جریان معکوس، هوای فشرده یا پالس جت

سیکلون (Cyclone)

سیکلونها، هوا را بصورت مارپیچی هدایت کرده و نیروی گریز از مرکز در هوا ایجاد می نمایند. ذرات آلاینده بعلت سنگین‌تربودن از هوا در جریان گریز از مرکز به سمت بیرون از مرکز مارپیچ ایجاد شده حرکت کرده و با جداره سیکلون تماس پیدا کرده و بسمت پایین جریان سقوط می کنند. سیکلون از دسته صافیها بوده و بعلت سهولت در ساخت ونگهداری کاربرد های زیادی در سیستم های تصفیه هوا دارند.

 

 

 

 

 

صنعت مواد غذایی و شیمیایی

بگ فیلترجدا کنندهسپراتورسیستم غبارگیرسیکلونفیلتر کیسه ای