کوره هوای گرم

هوای داغ مصرفی در صنایع مختلف توسط تجهیزات متعددی قابل تامین است. کوره های هوای گرم با استفاده از هوای داغ حاصل از احتراق یک مشعل گازی یا گازوئیلی  هوای مصرفی را گرم می‌کنند. این گرم شدن به دو صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام می گیرد.

در روش مستقیم هوای احتراق با حجم متناسب هوای تازه مخلوط شده و با دمای مورد نیاز به مصرف می‌رسد. این روش جهت مصارفی استفاده می‌گردد که گاز منو اکسید و دی‌اکسید کربن همراه با هوا مشکلی در مسیر تولید ایجاد نکند. جت هیترها نمونه ای از این نوع کوره ها هستند.

در صنایع غذایی و برخی از صنایع دیگر که روش مستقیم قابل استفاده نیست از روش غیر مستقیم استفاده می‌گردد. در این روش هوای احتراق توسط مبدلهای مختلف هوای مصرفی را غیر مستقیم گرم می نماید و از سیستم خارج می‌گردد. دمای دود خروجی کمتر نشان دهنده  راندمان بالاترسیستم است. جهت دستیابی به این منظور هوای مصرفی و احتراق را در چند مرحله برخورد می‌دهیم تا حداکثر انرژی انتقال یابد.

کوره هوای گرم با راندمان بالا بصورت دو مرحله ای طراحی و ساخته می شود. در مرحله نخست دیواره احتراق داغ شده و سپس در مرحله دوم وارد یک مبدل لوله – پوسته ای دو مرحله ای می شود. با این کار حداکثر انرژی جذب گردد. هوای تازه نیز توسط فن به صورت جریان معکوس نخست وارد مرحله دوم مبدل شده و با عبور از روی لوله های مبدل گرم شده و سپس وارد مرحله اول آن می‌گردد. در این مرحله با گردش حلزونی در اطراف لوله احتراق به حداکثر دما می‌رسد و از مبدل خارج می‌گردد.

جنس بخشهای مختلف متناسب با فرایند تولید و دمای هوا در آن منطقه تعیین می‌گردد. جنس بدنه از استنلس استیل و آهن آتشخوار و استیل حرارتی قابل ساخت می باشد.

 

صنعت مواد غذایی و شیمیایی

صنایع شیمیاییکورهکوره هوای گرممواد غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *