مبدل حرارتی


مبدل گرمایی یا مبدل حرارتی  دستگاهی است که برای انتقال حرارت مؤثر بین دو سیال (گاز یا مایع) به دیگری استفاده می‌شود. از رایج‌ترین مبدل‌های حرارتی رادیاتور خودرو و رادیاتور شوفاژ است. مبدل‌های حرارتی در صنایع مختلف از جمله تهویه مطبوع، خودرو، نفت و گاز و بسیاری صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دو نوع از این مبدلها که در صنعت استفاده گسترده ای دارد معرفی می گردد.

مبدل حرارتی(لوله ای – پره ای)

مبدل های حرارتی لوله ای- پره ای ، مبادله کننده‏‏ های حرارتی هستند که در آن‌ها سیال فرآیندی با جریان هوا خنک یا به عبارت دیگر هوای عبوری گرم می‌گردد. در این مبدل‌ها بخارات گرم درون مجموعه‌ای از لوله‌ها که به صورت افقی کنار هم قرار گرفته‌اند توزیع می‌شود. جداره خارجی لوله‌ها به پره مجهز شده‌است تا سطح انتقال حرارت بین سیال داخل لوله‌ها با هوای خنک افزایش یابد. جریان هوای لازم برای خنک کردن سیال داخل لوله‌ها به وسیله یک فن تأمین می‌شود. اگر این فن بالای لوله‌ها قرار گیرد به آن مکشی و اگر پایین لوله‌ها قرار گیرد به آن دمشی گویند.یکی از پر مصرف ترین این مبدلها ، مبدل‌های هوا خنک یا کولرهای هوایی هستند که برای سرمایش اب داغ شده حین تولید استفاده می‌گردند.

 مبدل حرارتی  (لوله ای- پوسته ای)

مبدل حرارتی پوسته و لوله ای به مدلی اطلاق می شود که از یک مخزن استوانه‌ای شکل بزرگ (پوسته) در فشار بالا و تعدادی لوله در داخل آن تشکیل شده است. مایع در داخل لوله‌ها حرکت می‌کند و بخار داغ بر روی لوله‌ها و درون پوسته جریان دارد. به علت تعداد زیاد این لوله‌ها و سطح تماس بالایی که ایجاد می‌کند، انتقال حرارت از گاز  به مایع داخل لوله منتقل شده و یا سیال داخل لوله هوای روی لوله ها را سرد یا گرم می نماید.

 

صنعت مواد غذایی و شیمیایی

انتقال حرارتایرکولرمبدل حرارتیمبدل لوله پره ایمبدل لوله پوسته ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *